Redesign webu, na co si dát pozor!

Nedávno jsem předělával svůj „nejošklivější“ web. Jedná se o stránky atletického klubu AC Česká Lípa (http://accli.cz), ale webdesign není jen o grafice. Jakmile se rozhodnete oživit svůj web je důležité si uvědomit několik faktorů. V první řadě si musíte pamatovat, že hezký neznamená funkční. A také si uvědomit kdo je cílová skupina webu a jeho stáří.

U tohoto konkrétního webu byla změna webu výrazná, a i přes to si jí všichni na první pohled ani neuvědomí. Poskládání webu, jako umístění menu, panelu a obsahu, se prakticky nezměnilo, takže i když se vzhled změnil ze dne na den, tak každý věděl, kam kliknout. Pokud kompletně změníte strukturu, tak se pravidelní návštěvníci ztratí a může to znamenat velkou ztrátu pravidelných uživatelů. V tomto případě to umocňuje i starší cílová skupina. Internet už dávno není jen pro mladé lidi. Stále více důchodců používá internet a ti si „na ty novoty“ opravdu těžko zvykají. To samozřejmě neznamená, že pokud je něco špatně, že to tak máte nechat, ale držet postupný vývoj s pomalejším aplikováním zásadních změn.

V jednoduchosti je síla, tohle moudro už dnes zná každý grafik, proto je hlavní umět nechat vyniknout obsah a předat ho uživatelům v co nejpříjemnější formě. Jednoduchost by měla jít zároveň ruku v ruce s požadavky na dnešní dobu. Například responzivita je dnes naprosto běžná a web, který není uzpůsoben pro mobilní telefony je dnes takřka k ničemu. A nemusíte se učit vytvářet složité scripty, prostě použijte bootstrap.

Pomalé změny neplatí jen a pouze pro jednu oblast. Jedná se o věci, které prostě nikdo nepoužívá. V tomto případě šlo především o komentáře u článků. Vzhledem k tomu, že uživatelé museli být pro komentáře registrováni v systému webu, byly v podstatě zbytečně navíc. Zde doporučuji službu disqus, které nabízí přihlášení přes facebook a přehled nejdiskutovanějších příspěvků.

Vzhled webu je důležitý, ale nejdůležitější je a vždy bude obsah. Snažte se upravovat s co největším přínosem pro obsah a snažte se co nejvíc pochopit své návštěvníky a jejich potřeby.