Kolik dáváte dýško škrti?

Dýško, tuzér, spropitné, výrazy které zná každý, jen je otázkou zda je známe dobře. Kolik je jeho správná výše? Co to vlastně znamená? Proč ho dávat? Kdy ho nedávat? Dýško není zákonem a v Čechách ani ceníkem dané, ačkoliv v některých zemích se už automaticky připočítává do ceny. Tímto příspěvkem nechci jen napravovat české zákazníky, ale i české poskytovatele služeb. Spropitné byste rozhodně neměli nikdy opomenout v restauračních zařízeních a hotelech, ačkoliv slovo nikdy má svou výjimku. Dýško vždy dáváte obsluze, to znamená v hotelech, jak známe z filmů, když vám někdo donese kufry nebo za zprostředkování služby, třeba vrátnému. Nejčastěji se s tím asi všichni setkáváme v restauracích a kavárnách. Pokud vezmete přítelkyni na pizzu, obsluha vám donese účet řekněme na 297 Kč a vy ducha přítomně zvoláte 300, tak je zde něco špatně. Záměrně říkám něco a ne vy. U této částky 3 koruny opravdu nelze považovat za dýško. Ve vyspělejších zemích se dává spropitné ve výši 20-30 % hrazené částky, v našich poměrech jsme si to upravili na 10 %. Pokud bylo vše v pořádku, klidně řekněte částku 330 Kč a nemusíte mí výčitky, že jste opustili kulatější číslo. Obsluze vůbec nebude vadit, že bude muset trochu víc počítat drobné při vracení. Jenže jak už jsem napsal, pokud je vše v pořádku, bohužel jsme v Čechách a pořád valná většina lidí, nechá spíše ty 3 koruny a obsluha si pouze řekne: „klasickej škrt.“ Jenže v tuto chvíli, kdyby vše fungovalo, jak má, tak by se měla obsluha omluvit a zeptat se s čím nebyl zákazník spokojen. Protože právě to je ten důvod proč nedávat dýško. Bohužel v Čechách vám doporučuji se ozvat, pokud obsluha na stížnost zareaguje negativně, už tam nikdy nechoďte. Říkáte si 10%, pokud jdu na kávu, tak to není problém, ale co když jdu na kvalitní večeři za 3 – 4 tisíce? Samozřejmě nebude žádný vážný prohřešek, když u večeře za 3 500 Kč dáte dýško například jen 210 Kč, rozhodně se nemusíte bát, že by to obsluha brala jako výraz nespokojenosti. Nezapomínejte, že správné spropitné by si měli po směně dělit všichni zaměstnanci restaurace, nejen číšníci, ale i kuchaři. Ovšem nevím jak často to tak skutečně funguje. Nejde o to, abyste zbytečně rozhazovali velké peníze okolo sebe, ale pokud chceme určitou úroveň, kvalitu a zacházení, tak se podle toho také chovejme. A hlavně komunikujme, všichni jsme jen lidi a nebojte se vyjádřit.